Co dát školákovi na svačinku?

Je září a děti se vrací do školních lavic. Přišla zase doba balení svačinek. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak mohou svačinky ovlivňovat školní úspěchy našich dětí? Přečtěte si o tom toto krátké povídání a pokud bude třeba, udělejte v jídelníčku změny.

Svačinky mají dětem dodat energii a také různé látky, které děti potřebují ke svému růstu i k aktivitě, k učení novým znalostem a dovednostem.

Opravdu záleží na tom, jaké svačinky si děti do školy nosí. Během své učitelské praxe jsem mohla pozorovat, jak obsah svačinových sáčků – a moderně ikrabiček – ovlivňuje úspěšnost dětí. A nepíšu teď jen o smutných případech a extrémech, jakými bylo denní pití kofejnových nápojů nebo energy drinků dětmi mladšího školního věku. Mohla jsem vidět i pozitivní působení některých změn ve výživě.

Často si ani neuvědomujeme, jak stravování ovlivňuje duševní rozvoj našich dětí.

Zdravá strava nemusí být pro děti nutné zlo, ale může představovat dobrodružné objevování nových vůní a chutí.

Děti potřebují takové jídlo, které je plné vitamínů a minerálů, je voňavé a lákavéchutná, přitom nerozhoupe glykemickou křivku, ale uvolňuje energii postupně.

A když se podíváme do školních batůžků? Často tam najdeme koblížky, croissanty i jiné pochutiny. U některých dětí, žel, denně.

Po takové svačince má školák zpočátku spoustu energie. Potřeboval by se proběhnout. Nevydrží sedět a soustředit se. A potom zase jeho organismus přechází do letargie. Dětem se v takových případech těžko učí.

Zajímali jste se někdy, kolik obsahuje jídlo vašich dětí cukru? Bílý cukr je tím největším problémem ve stravě školních dětí. Ranní cerelálie, koblížek na svačinu, nějaké sladkůstky a když se to připočte jedno k druhému, tak se stává dítě na sladkém závislé, je hyperaktivní a nesoustředěné. Je to pak pro ně velmi složité vydržet několik hodin klidně sedět v lavici a pracovat.

Navíc bývají děti, které se takhle stravují, více ohroženy nakažlivými nemocemi.

V knížce Filipova dobrodružství od Jacquese Breuila1 se můžete se svými dětmi dočíst, že jedna bílá krvinka může zničit za den až 14 mikrobů. Ale zkuste sníst za den 18 lžiček cukru! (Není to nic složitého. Např. ve skleničce skleničce coca-coly je více než 7 kostek cukru a v 2 dl Fanty více než 6 kostek cukru). 2  Pak už má bílá krvinka „sílu“ jen na dva mikroby.

Bílý cukr má na svědomí i to, že se červené krvinky začnou v cévách shlukovat a neprojdou jemnými vlásečnicemi. Dětské orgány včetně očí a mozku se pak dobře neprokrvují a tělo nepracuje tak, jak má.

Přečtěte si spolu s dětmi v téhle knize příběh, jak Filip se svými kamarády zachraňuje krále Sáma.  Vypráví dobrodružným a zajímavým způsobem o tom, jak jídlo ovlivňuje naše tělo. Možná budete sami překvapeni.

A nejsou to jen nakažlivé nemoci. Významný kanadský lékař Dr. Olser na základě svých výzkumů tvrdí, že se skladbou stravy může souviset až 90% onemocnění.3

Nevhodná strava má svědomí třeba i zanesení střev. Ze zahnívající potravy se dostávají do těla jedy, které způsobují malátnost.

A je toho ještě mnohem více. Tady už jen ve zkratce:

V dětské stravě by neměly chybět kvalitní zdroje bílkovin, tuků a cukrů a dostatek vlákniny. Nezapomínejme proto na ořechy, ale  ani na zeleninu a ovoce, případně celozrnné pečivo. To je ta nejjednodušší a nejlepší školní svačinka. A jak „propašovat“ do školních svačinek luštěniny? Třeba v podobě chutných pomazánek.

Ovoce nebo zelenina by neměly chybět v žádné školní svačince. Obsahují:

  • vitamíny – při jejich nedostatku se mohou objevují poruchy organismu i vážná onemocnění;
  • minerály – jsou potřebné nejenom pro budování celého těla,  i pro budování odolné nervové soustavy;
  • A víte, že pro zdravé myšlení je důležitá i vláknina, která vyživuje střevní bakterie? O tom někdy příště.

Opravdu stojí za to věnovat stravě školáků pozornost a naučit je samotné, co je pro ně důležité a dobré.

Chcete pomoci vytvořit ve školních třídách tvořivé prostředí? Udělejte něco pro to, aby i ostatní rodiče uvažovali nad svačinkami svých dětí. Dejte článku svůj lajksdílejte ho mezi ostatní.

Jaké chystáte dětem do školy svačiny vy? Napište.

Přihlaste se do skupiny fb skupiny Zdravěji a napište své nápady pro zdravé stravování dětí. Inspirujte druhé a získávejte inspiraci.

A ještě jeden námět:

Chcete mít jistotu, že Vaše dítě dostává denně potřebné vitamíny a minerální látky pro růst a vývoj i pro náročné dny plné učení? Můžete zdraví vašich dětí podpořit výtažky z ovoce a zeleniny.

Forever KIDS je produkt, který se vyrábí jen z přírodních zdrojů. Pomáhá rozvíjet imunitu dětí a tvorbu krve a také podporuje činnost mozku. To je pro naše školáky hodně důležité.

V balení je 120 kusů sladkokyselých cucavých tablet, které dětem připomínají bonbóny. Mohou uspokojit chuť našich dětí po sladkostech a na rozdíl od nich podpoří jejich zdravý vývoj a imunitu.

Forever KIDS je bez umělých barviv a konzervantů.  

Obsahuje množství různých „fytonutrientů“. To jsou látky, které mohou ochránit dětské tělo před vnějšími hrozbami a jsou potřebné např. i pro dobrý zrak. V cucavých tabletách Forever Kids pochází fytonutrienty z takových zdrojů, jako jsou zralé borůvky, brusinky, hrozny a jahody (a je to znát na jejich chuti). Ze zeleniny je to například brokolice, mrkev, cukrová řepa a špenát.

Dětem od 6 do 12 let se doporučují denně 2-4 tablety4 a vy dospělí si můžete „zamlsat“  denně až 2-6 tablet.  Jistě pocítíte jejich příznivý vliv na vaše zdraví.

Objednat můžete Forever KIDS zde.

Přeji vašim dětem i vám pevné zdraví a hodně radosti z učení.

Důležité info: Článek není lékařským doporučením a nemá za úkol poskytnout vyčerpávající informace o výživě školních dětí. Je shrnutím, které má sloužit jako námět pro uvažování vás rodičů.

Zdroje informací:

1BREUIL, Jacques, BREUIL, Jean: Filipova dobrodružství. Advent-Orion, Praha, 2000. ISBN 80-7172-124-7.

2https://www.stobklub.cz/clanek/kolik-cukru-je-obsazeno-v-napojich-/

3Dr. Olser je významný kanadský lékař. Informace o jeho úvaze o souvislosti stravy s onemocněními je uvedena v: KONEČNÁ Jana, NEWSTART – Nový začátek; 8 přírodních léků pro udržení zdraví a racionální léčbu nemocí. Elektronický materiál vydaný pro Vzdělávací středisko Institutu životního stylu, 2007.

4Společnost Forever doporučuje na svých stránkách denně 2 tablety. Pan doktor MUDr. Ladislav Pásztor, MSc. ve své brožuře s názvem Imunita dětí doporučuje pro zdravý vývoj našich školáků tablety 4, pro starší děti a dospělé doporučuje 6 tablet a dětem od 3 do 6 let tablety 2 (pod dohledem dospělé osoby).

Zdroje obrázků:

www.pixabay.cz

www.flp.cz

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Oblíbené
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky