Vztahy důvěry a školní úspěch dětí

Už jsme si povídali o vlivu zdravější stravy, dostatku světla, vody, pohybu, čerstvého vzduchu i odpočinku na školní úspěch našich dětí. Řeč byla i o střídmosti. Dnes nám zbývá poslední bod programu NEWSTART a tím je důvěra.

Je zcela zřejmé, že i vztahy vzájemné důvěry mezi rodinou a školou ovlivňují školní úspěšnost dětí. Také důvěra v to, že to naše dítě může dokázat: Že se jednou opravdu naučí psát, plynule číst a že mu půjde i to počítání přes desítku.

Ne stresy, ale pohoda a důvěra podporují proces učení. A také to, že dítě může důvěřovat rodičům, že přes všechny přešlapy a těžkosti v životě ho nikdy nepřestanou mít rádi. Že nezůstane samo bez podpory a pomoci. 

Napadlo vás někdy, že člověk je bytost 4D?

Dnes máme 4D kino, kde film vidíte, slyšíte a také s vámi na sedadlech různě houpou a občas to na vás zespodu foukne nebo se shora vysypou sněhové vločky. Takhle jsem mohla vidět spolu s dětmi pohádku Happy Feet a 4D kino byl pro mě nevšedním zážitkem (díky, Vineto).

A 4D člověk? Jaké jsou ty jeho čtyři rozměry? Život člověka se odehrává nejméně ve 4 oblastech: v oblasti tělesné, duševní a duchovní a zároveň jsou lidé jsou bytosti společenské.

Dnes už není pochyb o tom, že důvěra může být lékem pro duši i tělo a naopak rozbité vztahy a nejistota mohou vést ke ztrátě radosti, motivace, úspěchu a k nemocem. A tak je jednou z podmínek pro zdravější život našich školáků a úspěšnější zvládání školních úkolů také dobré rodinné zázemí a vztahy důvěry. Můžete jim je vytvořit?

Všechny oblasti se v životě dětí navzájem ovlivňují.

Představte si následující pokus. Jakkoli je vůči myším krutý, logicky popisuje i to, co se za stejných podmínek nejspíše odehrává i u lidí.

Dr. Dang Lee z Weimarského institutu v Kalifornii choval myši. Všem připravil stejné prostředí a to jediné, co změnil, byla možnost vytváření vztahů.

První myš žila izolovaně od ostatních a zemřela ze všech nejdříve.  Ne, že by měla snad nedostatek jídla. To ne. Stravu dostávala dobrou stejně jako ostatní, ale byla krmena automaticky a zůstala bez kontaktů s jakoukoli živou bytostí.

Pak tam byla skupinka myší , které žily společně. Těm se dařil o něco lépe a také žily déle.

A Dr. Dang Lee měl i poslední, největší, skupinu. Tam měly myši nejvíce příležitostí žít v kontaktu s ostatními a budovat vzájemné vztahy. Skupina byla navíc i v kontaktu s člověkem, který je krmil. Zpočátku se ho myši bály, ale brzy si na něj zvykly. Poznaly jeho péči.

Zajímavé bylo, že tyhle myšky žily v průměru více než o polovinu života déle než myš samotářka a navíc se k sobě chovaly lépe než myši v druhé skupině. Nebyly tak agresivní.

Dr. Dang Lee také vyzkoumal, že měly ze všech nejsilnější imunitní systém.

Hodně důležité je pro nás i další zjištění: Mozky myšek z této poslední skupiny byly největší, nejtěžší a měly více nervových spojení než u myší z ostatních klecí.

Jak bychom mohli tento výsledek přenést do našeho života? I dítě potřebuje vztahy a také jistotu, že je tady někdo, kdo ho má rád, komu může důvěřovat, kdo má o něj zájem, kdo se o něj stará. A jistě mu to i prospívá nejenom v oblasti zdraví, ale i při učení.

Váš školák vyrůstající uprostřed láskyplných vztahů v prostředí lásky, důvěry a podpory se může lépe vyvíjet, není tolik ohrožen nemocemi jako v případě ztráty vztahů a má dostatek energie a motivaci k učení.

Psychologové to popsali na mnoha stránkách knih z různých stran, moudrý král Šalamoun jednou větou v přísloví: „Radostné srdce hojí rány, kdežto ubitý duch vysušuje kosti.“

Na jedné straně nás ohrožují nevyřešené pocity viny, nedůvěra, rozpady vztahů, na straně druhé nás posiluje naděje, učíme se vzájemnému odpuštění a budování vztahů. Začínáme každý den stále znovu a znovu. „Radostné srdce hojí rány.“

To, co potřebujeme my dospělí pro své duševní, ale i duchovní, tělesné a sociální zdraví, potřebují naše děti ještě více, protože jsou menší a zranitelnější.

Jak jim vytvořit bezpečné zázemí?

Láska bez podmínek pomůže našim dětem být klidnější a jistější v dosahování školních úspěchů.

Jestli byly pro vás informace v článku užitečné, označte ho svým lajkem a sdílejte. 

Zajímáte se o zdravý životní styl? Přihlaste se do skupiny fb stránky Zdravěji

Zdroje informací:

KONEČNÁ, Jana: NEWSTART – Nový začátek, elektronická brožura.

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov \"volné radikály\" a \"antioxidanty\". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Rubriky
  • Už jsou čtyři – přibyl nápoj s mangem
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Cesta ke každodenní svěžesti
  • Klikni na obrázek
  • Balíček nejoblíbenějších produktů
  • Po náročném dni
  • Aloe vera gel bez konzervačních látek, lepku a cukru
  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Zubní gel bez fluoru
  • Energie nejenom pro sportovce