Děti, odpočinek a úspěch ve škole

Co myslíte, do jaké míry ovlivňuje školní úspěch našich dětí jejich únava a odpočinek? Sledujte své školáky a pozorujte, jaké mají potřeby odpočinku. 

Když jsem byla v dubnu s dětmi na škole v přírodě, šli jsme společně na výlet na Borůvkovou horu. V podstatě to nebyla žádná dlouhá túra. Skoro až nahoru nás odvezl autobus. Zbýval jen kousek cesty lesem, pak přestávka, hry, učení, opékání a cesta zpět dolů. Při zpáteční cestě se ale z už ozývalo skuhrání typu: „Kdy už tam budeme?“ „Já už nemůžu.“ „A já taky ne.“ Znáte to, že? Před Travnou se už dětem pletly nožky. Byli jsme na silnici a nebylo kde se zastavit a tak to vypadalo, že jediným způsobem, jak je dostat do cíle, by bylo skutálet je tam. Ale došli jsme. Sláva.

Usadili jsme se a čekali na autobus. Co myslíte, kolik minut potřebovaly děti na odpočinek? To byste neuhodli: Přesně dvě minuty. Napily se a začaly se honit v trávě. A protože jsme čekali ještě dost dlouhou dobu, bylo třeba je zabavit a vymýšlet pro ně různé aktivity typu „Běh do strmého vrchu“. Nejaktivnější byli ti, kteří ještě před chvílí neměli žádnou sílu.

Zdá se vám to povědomé? Jestli jste tohle také prožili, tak jste na vlastní kůži poznali, že cykly, ve kterých se střídá soustředěná práce dětí s jejich odpočinkem, jsou jiné než u nás dospělých. Učitelé na prvním stupni to znají a tenhle rytmus dodržují. Ti zkušení, kteří učí prvňáčky, jsou v tomhle zvláště pečliví: Deset minut práce a pak krátký oddych nebo změna činnosti.

A co my rodiče, jsme ochotni tenhle rytmus respektovat třeba při psaní domácích úkolů a při procvičování? Je to opravdu hodně důležité. Přepínání dětí a jejich vyčerpání nejenže nevede k úspěchu. Znechutí společné učení dětem i nám samotným.

Já vím, je to složité, zorganizovat si doma se školáčkem odpoledne a večer tak, aby se všechno zvládl. K tomu všemu dítě přichází ze školy často unavené. 

Co je nejlepším odpočinkem? Pobyt na čerstvém vzduchu, pohyb a smích. To všechno odstraní únavu spojenou s dopolední náročnou soustředěnou prací.

Teprve potom se může odpočaté dítě pustit zase s chutí do čtení, psaní a počítání. Pamatujete si na heslo z kapitoly o střídmosti, že „všeho moc škodí“? Hledejme tu správnou míru, aby bylo dítě na zítřejší vyučování připravené a přitom nevyčerpalo všechny své síly a naše nervy.

Jak to udělat?

Když má učení ten správný rytmus a nechybí zaujetí a radost z práce, jde to lépe. A tak proberme s dětmi cíl dnešního procvičování,  stanovme si čas jak dlouho se budeme učit a hurá na to.

Aby šlo učení dětem lépe od ruky, potřebují ještě kromě střídání rytmu „práce – odpočinek“ také:

  • náš zájem při čtení textů;
  • rytmus a legraci při procvičování matematiky (matematika se dá procvičovat i třeba za chůze),
  • klid, uvolnění, soustředění a pohodu při psaní.

A při tom všem je dobré mít na paměti, aby děti znaly smysl svého snažení. Ten nacházejí, pokud vidí dospělé ve svém okolí, jak čtou knihy a časopisy, píšou si rukou (čitelně) důležité poznámky, píšou pohlednice z cest a dopisy, umí počítat bez kalkulačky.

A skvělé je totéž chtít i po dětech mimo domácí úkoly: „Prosím, spočítej mi, napiš, přečti..“

Tím dalším, co pomáhá vytvářet správný rytmus práce – odpočinek jsou tzv. „pozitivní stereotypy“. To jsou zvyky, které se stále v čase opakují. Dítě je očekává a nevzpouzí se jim, protože ví, jak dlouho bude učení trvat a co po něm bude následovat. Zvyk je i tady „železná košile“, která naše dítě chrání, aby zbytečně neztrácelo energii odsouváním práce nebo doháněním povinností na poslední chvíli.

Dalším dobrým způsobem, jak pomoci školákovi k soustředěné přípravě na vyučování a k jeho úspěchu, je mít doma vymezený prostor k učení, kde je všechno připraveno k tomu, aby se mohlo hned začít. To ocení zvláště rodiny, které se scházejí až pozdě odpoledne a společného času nemají nazbyt. Proč ho ještě zbytečně ztrácet úpravou kuchyně ve „studovnu“? Ušetříte si tak čas na aktivní odpočinek a společnou zábavu.

Všechno jste si skvěle zorganizovali, přesto se vám může zdát, že je školních úkolů nějak moc. Možná nezvládáte s vaším školákem splnit všechno, co paní učitelka zadala. Vyčerpává to vašeho školáka a stresuje vás to? Nebojte se komunikovat se školou a poprosit paní učitelku, aby množství úkolů pro vaše dítě v rámci možností snížila.

A když pak úspěšně zvládnete denní rytmus „práce – odpočinek“, čeká vás víkend. Jistě se na něj těšíte. I tady je dobré si naplánovat předem, co a kdy budete dělat a  nenechat nic na poslední chvíli. A hlavně, nezapomeňte si naplánovat třeba sobotu jako den bez školních úkolů. I to je to důležité pro zdraví vašich dětí a rodinnou pohodu. 

A ještě jsem se vás chtěla zeptat, jestli víte, jakou roli hraje v procesu učení spánek. Bylo vytvořeno hodně studií, ale pro tohle místo stačí shrnutí:

Jistě jste sami na sobě poznali, že nedostatek spánku vede ke sníženému výkonu během dne. U dospělých platí, že: „Zkrácení spánku i jen o hodinu a půl, a to jen za jednu noc, vede k poklesu bdělosti ve dne až o 32 procent.“1 Podobně je tomu i u dětí. Nedostatek spánku vážně ohrožuje nejenom jejich zdraví, ale i jejich školní úspěch.

Nedostatek spánku oslabuje soustředění, paměť i poznávací schopnosti a může se projevit také celkovým podrážděním dětí. Chodit spát pravidelně ve stejnou dobu je základ. K dobrému odpočinku přispívá i ticho, tma, čerstvý vzduch, teplá přikrývka, nestahující pyžamko. Večeře aspoň dvě hodiny před spaním, pohoda, před spaním žádné stresy. A určitě ne vlastní televize. Pusu na dobrou noc, připomenutí pěkných chvilek, které ten den proběhly a pak hajdy do hajan.

Během spánku se ukládá a třídí to, co se děti nového naučily a také probíhají regenerační a uzdravující procesy – na těle i na duchu.

A na co se můžete společně těšit? Jsou to dny volna a prázdniny. A je jich opravdu hodně. A tak můžete společně naplánovat výlety, hry, sport i jinak společně strávené chvíle  – to také ke zdravému odpočinku patří.

Přeji vám, aby vaše dítě mohlo být ve škole úspěšnější díky efektivnímu odpočinku a díky správnému střídání rytmu „práce – odpočinek“.

Chcete žít zdravěji a vést k tomu i vaše děti? Získejte k tomu inspiraci i možnost diskuse v uzavřené skupině fb stránky Zdravěji. 

Jestli se vám povídání líbilo, dejte mu svůj lajk a sdílejte dále.

A pokud byste rádi podpořili zdraví svých dětí nebo vnoučat kvalitními přírodními potravinovými doplňky, objednejte vitamíny a fytonutrienty získané z ovoce a zeleniny Forever Kids. 

I vy sami si na nich můžete smlsnout a získat tak potřebnou výživu pro vaše buňky.

Zdroje informací: 

1FINLEY, M. A.; LANDLESS, P. N.: Pohoda & zdraví. Tajemství úspěchu. Advent-Orion, Praha, 2015. 978-80-7172-784-2. Str. 113.

Zdroje obrázků: Pixabay a Forever

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Oblíbené
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky