Pustili jste se s dětmi do zdravé výživy, pohybu, slunění, hlídáte si dostatek pití, a to všechno proto, abyste usnadnili dětem cestu k jejich školnímu úspěchu?

Prosím, zastavte ještě na chvíli. Teď je totiž před námi jeden z nejdůležitějších bodů, který by měl naše změny doprovázet. A tím bodem je střídmost. Ne nadarmo se tyto stránky jmenují ZDRA-VĚ-JI. Nejmenují se: „Úplně zdravě“ nebo „Nejzdravěji, jak to jenom jde“.

Když naše snahy přeženeme, nemusí to dopadnout dobře: Chodit do lesa s dětmi každý den nejspíše nezvládneme, chroupat denně mrkev se zprotiví, jedna ledová sprcha pro nepřipravené dětské tělíčko může nastartovat nechuť k otužování a když se bude dítě nalévat litry vody, neprospěje mu to, spíše ublíží.

Právě proto je tady povídání o střídmosti.

Slovo střídmost by se dalo malým školákům vysvětlit pořekadlem: „Všeho moc škodí“.

A také je dobré přidat: „Špatnému se vyhýbej a dobré užívej s mírou“. To je základ pro život. Je to princip, který by měl naše děti provázet v každé oblasti, ať už je to zábava, učení nebo zdravý životní styl.

Začněme od druhé poloviny: „Dobré užívej s mírou“. Každou změnu v našem životním stylu a vůbec všechno, co děláme, posuzujme zdravým rozumem a hledejme tu správnou míru.

Střídmost doprovází sebeovládání. „Špatnému se vyhni.“ Čemu by se měly děti naučit ve škole vyhýbat?

Jsou to návykové látky. Kromě drog (a to se snad mladších školních dětí netýká) jsou to cigarety a kouření, zvláště na některých velkých městských školách. V naší zemi je, žel, stále více dětí, které už v mladším školním věku kouří. Setkala jsem se s nimi a není vůbec radostné takové případy řešit. Doprovázejí je i lži a krádeže, které rozbíjejí vztahy. Kouřícího školáčka pak už často vůbec nezajímá, co se může ve škole nového dozvědět – kromě toho, kde sehnat příští cigaretu a jak ji tajně vykouřit, aby na to dospělí nepřišli. Kromě toho, že si intenzivně poškozuje zdraví, přichází ve škole přichází o hodně a odrazí se to i na jeho výsledcích.

Druhou drogou, se kterou školní děti bojují, je bílý cukr. Možná jste se teď zasmáli: „Cukr je droga?“ Ano, je to tak, opravdu nepřeháním. Bílý cukr je návyková látka, která našim školákům ztěžuje cestu za poznáním.

Jak bílý cukr působí?

Jednoduchý cukr, jakým ten bílý rafinovaný je, přejde lehce trávicím traktem a sliznicemi do krve a tam jeho hladina rychle stoupá. V krvi způsobí „poplach“ pro slinivku, která musí rychle vyplavit inzulín a snížit cukr v krvi na normální hodnotu. Někdy je ale reakce tak mohutná, že se hladina cukru sníží mnohem více a dítě má opět chuť na sladké. Když se tato „houpačka“ rozhoupe, stává se chuť na sladké neodolatelnou a takové pravidelné mlsání organismus vyčerpává.

Děti se mohou bez bílého rafinovaného cukru úplně obejít. Je to totiž jen chemicky čistá látka, která neobsahuje pro našeho školáka potřebné minerály, vitamíny ani jiné cenné látky.

O škodlivosti rafinovaného bílého cukru na dětský organismus by se toho dalo napsat ještě mnohem více a čtenář si může další informace vyhledat v knihách. Pro naše potřeby postačí vědět, že bílý cukr je v těle takový malý diktátor, který přikazuje, aby se ho jedlo stále více a více, jinak mozek nebude spokojený. A nadměrný příjem sladkostí se dává do souvislosti s častou únavou, vyčerpaností, bolestmi hlavy, podrážděností, stavy úzkosti a strachu a s poruchami chování.

Sladká chuť je pro dětí velice příjemná a je na nás, abychom ji dovedli uspokojit. Můžeme nahradit bílý rafinovaný cukr v jídle našich dětí třeba ovocem a naučit naše děti mlsat zdravěji.

A další droga, která překáží dětem ve škole soustředit se na učení? Setkala jsem se s dětmi, které si pravidelně nosily na svačinu nápoje typu „kola“. Připravovali jim je rodiče v dobré víře, že to pomůže jejich dětem soustředit se na vyučování.

Kofein je ale droga a na děti působí ještě výrazněji než na dospělé. Vyburcuje organismus a po určité době je soustředění ještě obtížnější. Tělo si žádá nový přísun kofeinu. A protože jsou tyhle nápoje navíc sladké, ještě i rozhoupou glykemickou křivku dítěte, které má zpočátku přebytek energie a potom její znatelný nedostatek. Nápoje „light“ na tom nejsou o nic lépe.

A poslední smutné setkání bylo letos o prázdninách s prvňáčkem, který denně pije energy drinky a rodiče mu je nedokážou odepřít. Kéž se jim brzy podaří tuto závislost malého čipery zvládnout.

Školní neúspěch našich dětí mohou ohrožovat i třeba závislosti na počítačových hrách, televizní obrazovce nebo internetu.  Také tahle závislost, jako všechny ostatní, odvádí pozornost dětí od přirozeného učení a poznávání věcí a dějů, které se odehrávají kolem nich, například v přírodě. Každé sledování televize nebo internetu musí mít svá pravidla, nemělo by přesáhnout rodiči vytýčené hranice a mělo by mít jasný důvod, proč ho děti sledují.

Sami jste si možná vyzkoušeli, že když si sednete k televizi unavení, je pro vás velice těžké od ní potom vstát a vypnout ji. I tady platí pořekadlo: „Dobrý sluha, ale zlý pán.“  Odpočinek a relaxaci přinese dětem spíše dobrý spánek, pohyb na čerstvém vzduchu nebo sprcha. Opravdu je to lepší než tzv. relax u televize. 

Je složité měnit zaběhlá pravidla. Nástup do první třídy nebo začátek školního roku mohou být milníky, kdy začneme měnit věci k lepšímu ve znamení hesla: „Špatnému se vyhýbej a dobré užívej s mírou“.

Jak se vám to daří? Potřebujete povzbudit nebo s něčím poradit? Přihlaste se do uzavřené  skupiny fb stránky Zdravěji.

Jsou pro vás tato povídání užitečná? Prosím, sdílejte je spolu s lajky dále mezi své přátele. Děkuji! 🙂 

 

Pokud byste chtěli podpořit svou imunitu a výkonnost nebo zdraví vašich dětí potravinovými doplňky ze společnosti Forever, napište mi, ráda Vám poradím.

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Oblíbené
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky