Hliník se odstěhoval do Humpolce, ale doufám, že kyslík ve třídě zůstal.

Vloni v polovině září jsem objevila v Opavě na Horním náměstí u zastávky za Slezským divadlem baner, který seznamoval kolemjdoucí s měřením kyslíku v některých školních třídách. Výsledky byly znázorněny barevně. Měření, které bylo v pořádku, bylo označeno zeleně, nevyhovující červeně a přechody mezi tím žlutou barvou. Co si myslíte? Jak měření dopadla? Žel se to ve většině tříd červenalo.

Měření byla provedena na střední škole. Z vlastních zkušeností vím, že na prvním stupni ZŠ je hodně učitelů, kteří se starají o pravidelný přísun kyslíku a každou přestávku větrají. U studentů se předpokládá, že si sami okno pro přísun čerstvého vzduchu otevřou. Kolikrát ale nemají vypěstované potřebné návyky. Kyslík si k tělu nepřipustí a samotný způsob jejich dýchání bývá deformovaný.

Když se děti narodily a poprvé se zhluboka nadechly, jejich reflexy byly v pořádku. Dýchaly krásně a zhluboka. Pozorovali jste je někdy při tom? Ale jak člověk roste a prožívá zklamání a různé stresy, jeho dýchání přestává být přirozené. Naši školáci pak často dýchají nedostatečně, zvláště když jsou uchvátaní, nervózní nebo podráždění a nebo naopak, když jsou otupělí a nebo ochablí.

Dýchání je propojené s psychikou. Když mají děti obavy třeba ze zkoušení, hlasitého čtení nebo z vystupování před třídou, nedostatečně dýchají. Přitom právě hluboké dýchání by je mohlo uklidnit a zbavit strachu.

Dech je ovlivňován tím, co děti prožívají a zpětně jejich psychiku ovlivňuje. Vědomým, uvolněným a hlubokým dýcháním můžeme naučit děti rozpouštět stres, aktivovat pozornost, rozjasnit myšlení a ztišit se před rozhodováním. Trénovat to můžeme spolu s nimi.

Dýchání je jedinou funkcí v našem těle, která může probíhat samovolně a zároveň, pokud si to uvědomíme, můžeme dýchání řídit svou vůlí. Pokud bude mít vaše díte zrychlený dech, vyzkoušejte bez komentářů dýchat s ním ve stejném rytmu a potom začít výdechy zpomalovat. Jistě se u toho uklidní.

Dech plní mnoho funkcí – a pro nás je v tuhle chvíli důležité to, že při nádechu se organismus aktivizuje a pomalými dlouhými výdechy relaxujeme.

Od nevydechovaného vzduchu se děti spontánně osvobodí vzdychnutím, výkřikem, pláčem nebo smíchem. Skvělou metodou, jak pomoci dětem zvládat dlouhý plynulý výdech je hra na dechové hudební nástroje. Osobně miluji pro tento účel flétničky, které do školy na první stupeň patří, ale málo se dnes využívají. Ve školkách na zobcové flétny hraje častěji, ale ve školách pro ni prostor spíše není.  A to je velká škoda. Zkuste to s dětmi aspoň vy doma.

A víte, co je nejefektivnější, nejrychlejší a nejjednodušší cestou, jak dětem připomenout, že nemají zapomenout zhluboka dýchat? Ranní zívání. Můžeme otevřít okno dokořán (doufám, že za ním neleží městský smog) a naplno si s dětmi zazívat. Užijete si u toho spoustu legrace a zároveň si pěkně po ránu vyvětráte plíce.

A naučte děti, aby se nebály zívat i během dne. Zívání povzbuzuje pozornost. Když se při tom napnou svaly kolem úst, pumpuje se krev do plic a do srdce, okysličuje se mozek a tím se náš školák celkově osvěží.

Když učím, tak si s dětmi ve škole pravidelně, hlavně po ránu zazíváme. Vašim dětem vysvětlete, aby zívaly raději o přestávce, protože při vyučování by to mohl učitel špatně pochopit. Zívání funguje tak, že je nakažlivé. Pokud zívne ve třídě jedno dítě, podvědomě i ostatní zatouží po větším přísunu kyslíku do mozku a začnou zívat také. Žel učitelé to mohou špatně pochopit jako výraz nudy nebo nezájmu. Ale o přestávce mohou děti zívat „o sto šest“, hlavně když je k tomu otevřené okno. Skvěle se tím připraví mozek na následující hodinu.

Co udělat, aby si děti čerstvý vzduch zamilovaly a myslely na to, že se musí denně několikrát zhluboka nadechnout? Naučme je to a dodržujme spolu s nimi.

Pomozme dětem, aby si mohly uvědomit blahodárnost hlubokých nádechů čerstvého vzduchu.

Jak?

  • Jezděme s nimi pravidelně do lesa, na hory, k horským bystřinám a zhluboka dýchejme osvěžující vzduch. (Ani nevíte, jak mně osobně horský vzduch teď chybí, když jsem se odstěhovala z Jeseníku!)
  • Učme děti, aby si každé ráno vyvětraly plíce zíváním a v průběhu dne tak i zásobily mozek potřebným kyslíkem.
  • Naučme našeho školáka, aby hlubokými nádechy předcházel stresovým situacím ve třídě, i únavě a otupělosti při případném dlouhém sezení.
  • Nedávejme dětem do školy těsné oblečení, které brání přirozenému dýchání. (V těsných tričkách a upnutých kalhotách mohou být děti „in“, ale jejich soustředění na vyučování to nepomůže.)
  • Sportujme spolu s dětmi a každý den jim pomozme, aby se na chvíli zadýchaly. (Krátká hra na honěnou nebo skákání přes švihadlo jistě zabere.)
  • Smějme se spolu s nimi, zívejme, nechme je vyplakat, když je to třeba.
  • Učme se spolu s dětmi hrát na nějaký dechový nástroj, třeba na flétničku. (Uvidíte, že i vám to přinese užitek – mně osobně pískání uvolňuje ztuhlá záda.)
  • Naučme naše malé školáky správně vyčistit nos a dýchat nosem. Předcházejí tím nachlazení a infekčním nemocem a také zásobí mozek kyslíkem, potřebným k učení a aktivizují nervové buňky. Dýchání nosem přispívá k celkové soustředěnosti, k dobrému myšlení i uvědomělému chování.

Světe div se, i správné dýchání může podpořit školní úspěch vašeho dítěte.

Poznámka:

Děkuji paní doktorce Milušce Kubíčkové, že mě tyto principy při pobytech v Chmelné naučila. Pravidelně je využívám a mohu je učit i děti ve škole. Věřím, že i vám poslouží k dobrému.

Byly pro vás informace užitečné? Budu vám vděčná za jejich sdílení. A váš lajk mi ukáže, že články čtete a že se vám líbí.

A ještě typ na závěr:

Chcete, aby to doma krásně vonělo? Nepoužívejte umělé vůně, které mohou děti podráždit nebo otupit. Nejlepší je čistý vzduch. Pokud je to jenom trochu možné, větrejte, větrejte, větrejte.

A také vyzkoušejte přírodní vůně, které jsou v kvalitních éterických olejích. Používejte je s mírou a rozvahou, protože celkově ovlivňují ty, kteří je dýchají.

Levandule zklidňuje, utišuje, pomáhá při relaxaci.

Máta má zklidňující a chladivý účinek.

Citrón podporuje imunitu, zdravé trávení a očistu.

Směs esenciálních olejů „Defense“ (Ochrana) obsahuje oleje a esence z hřebíčku, pomeranče, skořice, rozmarýnu, kadidla, eukalyptu a jalovce. Tato směs podporuje imunitu, vitalitu a sílu.

Směs esenciálních olejů „At Ease“ (Harmonie) Expertně vytvořená směs nakombinovaná z nejčistčích éterických olejů z levandule, libavky, eukalyptu, koriandru, kadidla, rozmarýnu, římského heřmánku, máty peprné, bazalky a oregana pomáha najít ztracený vnitřní klid a harmonii.

Směs esenciálních olejů „Soothe“ (Uklidnění) Vyvážená směs přírodních esenciálních olejů z divoké máty, libavky, kafru, Ylang Ylang a heřmánku. Přináší pohlazení, zklidnění, relaxaci.

Kompletní balení 3 jednotlivých tónů a 4 značkových směsí (uvedeny výše)

Praktické vzorkové balení 3 esenciálních olejů

ForeverTM Essential Oils Carrier Oil Esenciální oleje je vhodné používat ve spojení s nosičem. Náš Carrier Oil je směsí  aloe vera s přírodními  olej. Obsahuje vitamíny E, A a C.

Upozornění: Informace uvedené v článku nejsou lékařským doporučením. 

Nejsou některé z olejů na skladě? Napište mi, pohlídám je pro vás. 

Zdroje informací použitých v textu o zdravém dýchání školáků:

Doc. PhDr. KUBÍČKOVÁ, Miluše, CSc.: Vůle ke zdravému životu. Onyx, Praha, 1996. ISBN 80-85 228-37-8.

Zdroje informací použitých v nabídce produktů:

Look better, feel better. Katalog produktů 2018/2019 spol. Forever.

Zdroje obrázků

www.pixabay.com

www.flp.cz

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Oblíbené
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky