Brambora nebo slunečnice?

Jak tak pomalu dorývám záhon na zahrádce, objevuji zapomenuté poklady. Ne, nejsou to stříbrné mince ani střepy keltské keramiky, to ne, ale jsou to poklady v podobě topinamburových brambůrků. Ptáte se: „Cože to je?“

Topinambury. Hlízy, které mám moc ráda. Jsou jemné, sladké a křupavé. Nejraději je mám syrové, jako zeleninovou přílohu. Taťka zase raději vařené. A dají se i péct nebo udělat z nich pyré, něco jako „zdravější bramborovou kaši“.

Když jezdím do Východní Afriky, tak tam vídávám na trhu všelijaké hlízy. Ta „nej“ byla na výstavě v Arushi při zemědělském svátku „Nane nane“ velká jako dospělý člověk. 

Ale vraťme se zpět k těm našim. Jméno topinambury jim bylo údajně dáno podle indiánského kmene Topinambů1, odkud se v průběhu staletí tahle plodina šířila podél východního pobřeží Ameriky na sever přes území dnešní USA až na území Kanady. K nám do Evropy je dovezli v roce 16162 francouzští mořeplavci.

Dnes se topinambury pěstují po celé Evropě a můžete je znát třeba pod názvem „židovské brambory“ nebo „jeruzalémské artyčoky“. Botanický název rostliny je slunečnice topinambur (Helianthus tuberosu) a ti dříve narození si asi spíše pamatují název topinambur hlíznatý.  

Když ty naše topinambury na zahrádce vyrostou, jsou o hodně vyšší než já, kvetou jako slunečnice a květy ve váze dlouho vydrží. Někdy uvidíte u lesů záplavy téhle slunečnice, kterou tam vysadili myslivci pro zvěř a která se úspěšně rozrůstá. 

Obrovskou výhodou téhle zeleniny je, že se dá sklízet i v zimě a na jaře, když rozmrzne půda. Obohatí tak jídelníček v době, kdy na zahrádce není už (nebo ještě) nic jiného, co by se dalo sklidit.

Jak topinambury pomáhají lidem žít zdravěji?

Hlízy neobsahují škrob jako brambory, ale polysacharid inulín. Ten sice chutná sladce, ale nezvyšuje energetickou hodnotu a pomáhá upravovat hladinu cukru v krvi, takže je vhodný pro diabetiky. A nejenom pro ně. Inulín také posiluje střevní imunitu, protože je prebiotikem, tzn. potravou pro ty bakterie v našich střevech, které jsou prospěšné. A to je velké plus.

A ještě jeden bonus: o co více sníme topinamburů, o to méně sníme brambor, které mají vysoký glykemický index, rozhodí hladinu cukru v krvi a člověk je po nich brzy hladový. Syrové topinambury naopak zasytí a také snižují hladinu cholesterolu v krvi, což svědčí našim cévám a srdci.

Kromě toho obsahují:

  • železo (důležité pro tvorbu krve),
  • křemík (pro pevnější vlasy),
  • vápník a fosfor (prosívá kostem),
  • a vitamín C (důležitý pro imunitu i tvorbu kolagenu).

Topinamburové hlízy jsou i dobrým zdrojem vitamínů B a hořčíku, což je dobré „na nervy“. A dočetla jsem se3, že obsahují dokonce i vitamín D, to je v rostlinné říši unikátní. A vitamín D je v dnešní době zvláště důležitý pro posílení imunity.

Nemáte ještě na zahrádce topinambury zasazené? Určitě to s nimi zkuste.
Je to opravdu nenáročná rostlina a možná si ji zamilujete stejně jako já.

A pokud se vám do pěstování nechce, vyzkoušejte pro podporu vašeho zdraví pravidelné pití gelu z listů aloe.  Proč?

Zásobuje buňky v našem těle přírodními vitamíny a minerály, pomáhá odstranit odpadní látky, dodává téměř všechny esenciální aminokyseliny a je také prebiotikem – výživou pro mikrobiom v našem střevu. Napište mi na b.gill@seznam.cz. Ráda vám poradím, jak začít. Aloe vera gel vám pomůže zlepšit trávení, imunitu a budete mít dostatek energie na všechno, co máte rádi. 

Zdroje:

1biom.cz,  2KOTT, Leon a Jiří MROVEC. Pěstování a použití méně známých zelenin. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1989. ISBN 07-035-89., 3www.idnes.cz a Wikipedie.

Obrázky: www.pixabay.cz a Forever Living Products.

Upozornění:

Článek neobsahuje lékařské rady nebo doporučení, má pouze informativní charakter.

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Balíček nejoblíbenějších produktů
  • Po náročném dni
  • Klikni na obrázek
  • Jak se cítit svěže i v parných dnech
  • Připravím za vás originální dárek
  • Aloe vera gel bez konzervačních látek, lepku a cukru
  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky
  • Zubní gel bez fluoru
  • Energie nejenom pro sportovce
  • Hlídání dětí