Sluneční paprsky: Ano či ne?

Nikdy jsem nepoužívala žádné ochranné krémy na pleť.

Nebylo to třeba. Bývala jsem venku od jara do jara a na sluneční paprsky jsem byla zvyklá, Díry v ozónové vrstvě tenkrát ještě nestrašily  a kůži jsem měla vždycky docela tmavou a pevnou, až jednou…

Po opakované borelióze se mi pleť rapidně zhoršila a k tomu jsem odcestovala na Nový Zéland. Bez opalovacích krémů a ochranné pomády na rty v domění, že se bez nich, jako vždycky, obejdu.

A obešla jsem se. Několik hodin. Bylo pod mrakem, od přístavu foukal chladivý větřík. Až večer jsem zjistila, že jsem se pořádně spálila. A to jsem ještě netušila, že mi na ramenou, nose a po tvářích naskáčou pihy jako Pipi Dlouhé Punčoše.

Hned druhý den jsem běžela do obchodu a sháněla nějaký ochranný krém. Vůbec jsem s tím neměla zkušenosti. Co to je UVA faktor? A proč nejenom filtr proti UVA, ale i UVB paprskům? A zvolit 15, 30 nebo jiné číslo? OU, a ty ceny!

Ale jednu věc jsem tenkrát pochopila: Musím se o svou pleť začít starat, protože ji budu ještě potřebovat.

Proto jsem si teď, když začíná léto, nastudovala několik potřebných informací a ráda se s vámi o ně podělím, abych vám ušetřila čas. Chcete?

Sluneční záření je úžasná „věc“ bez které se na naší planetě neobejdeme. Pomáhá nám žít, pomáhá nám vidět. Tak proč se tedy před ním chránit? Dozvíte se za chviličku.

Zatím klady a přednosti slunečního záření:

Sluneční paprsky podporují tvorbu serotoninu, látky, která je v mozku zodpovědná za pocity štěstí, pomáhá navodit pokoj a pocity spokojenosti.

Lidé, kteří nevycházejí ven na denní světlo trpí častěji depresemi a pozorovat se to dá i na podzim, když se krátí dny nebo v místech dlouhortvající zimy.

Sluneční světlo ovlivňuje v našem těle každou buňku a tím má vliv i na fungování orgánů a regulaci hormonů. Jak to může dokázat? Je to proto, že střídání světla a tmy je hlavním regulátorem biorytmů v našem těle.1

Ale znáte to: Všeho moc škodí. A stejné to je i se slunečními paprsky.

Z přednášky Dr. Igora Bukovského1 jsem se dozvěděla, že asi 45% všeho záření, které dopadá na naši Zemi, jsou paprsky, které ji zahřívají a 50% jsou paprsky, díky kterým vidíme. A těch zbývajících 5%? To je záření, které nás děsí. Mezi ně patří i UVA a UVB záření. A také nově popsané záření, které se označuje zkratkou HEV nebo HEVIS a má na naši pokožku podobné účinky jako UV záření.

Ale pozor: Ani UVA a UVB záření nemá na nás jenom negativní vliv. Jak tedy působí?

UVB záření má vysokou energii, ale neproniká hluboko do pokožky. Díky němu se nám tvoří v kůži vitamín D a melanin. Melanin zbarví kůži do bronzova. Chrání hlubší vrstvy kůže např. před UVA zářením.1

Jenže když dostane naše kůže čokoládový nádech, tak je pro ni zároveň obtížné vyrobit vitamín D.

Ale co je ještě důležitější: Pokud je slunečních paprsků a s nimi i UVB záření příliš, nedělá to dobrotu. UVB záření může zasahovat do DNA buněk a tím způsobovat onemocnění, jako je například rakovina kůže.1

A pak jsou tady ještě UVA paprsky. Ty mají nižší energii, zato pronikají do kůže hlouběji.1

Jejich vlivem se tvoří v pokožce velké množství volných radikálů a tím také poškozují DNA buněk. Zároveň dochází k poškozování kolagenových vláken a pokožka ztrácí svou pružnost a pevnost.1

UVA záření způsobuje též nadměrnou pigmentaci,  pigmentové fleky  nebo stařecké skvrny. Má na svědomí rychlejší stárnutí pokožky, tzv. fotoaging a u některých lidí může vyvolat i alergii na sluneční záření. Není o co stát.

Tak jak to udělat, abychom s radostí čerpali výhody slunečního záření a zároveň se vyhnuli rizikům?

Pamatovat si:

  • Všeho moc škodí. Užívejme slunečních paprsků s mírou.
  • Choďme do přírody po celý rok a vystavujme tak naši pleť slunečním paprskům postupně.
  • Na dovolené nechoďme na přímé světlo přes poledne. To si raději dejme šlofíka a sluníčka si užívejme dopoledne a k večeru.
  • Nekombinujme opalování s pitím alkoholu a jezením uzenin. Zvyšuje to riziko rakoviny kůže.1
  • Jezme hodně zeleniny, barevného ovoce a nezapoměňme ani na přísun ořechů, semen, bylinek a panenských olejů.3a1
  • Věnujme pozornost pitnému režimu.
  • Alespoň zpočátku, než si naše pokožka přivykne, používejme krémy s UV faktorem (UVA i UVB).  Mysleme na nos, na uši, krk, dekolt, ramena. Pánové: I vaše pleš si zaslouží pozornost!
  • Nezapomeňme, že voda a také pot mohou krémy smýt a ručníkem je lehce setřeme.
  • Kůže dětí a starých lidí je citlivější, věnujme jí zvýšenou pozornost a nevystavujme ji přímému slunci.
  • A pozor, skrze mraky proniká až 90% UV záření! Slunečníkem pronikne zhruba polovina UV záření a 25% se dokáže odrazit od písku.1 Podobně odráží sluneční paprsky i vodní plochy.

Nebojme se slunečních paprsků, ale udělejme všechno pro to, aby nám neublížily.

Byl pro vás článek užitečný? Dejte mu svůj lajk a sdílejte mezi své přátele.

Jedete na dovolenou a ještě jste si nekoupili ochranný krém? Napište si o seznam vlastností, které by měl váš ohranný krém mít, na adresu b.gill@seznam.cz.

Důvěřujete Forever kosmetice z aloe vera? Tak vás jistě nezklame tenhleten ochranný krém. Klikněte na obrázek pro další informace o něm a pokud není právě na skladě, napište mi.

A ještě citát o slunci závěrem: „Až ti bude v životě nejhůř, otoč se ke slunci a všechny stíny padnou za tebe.“ napsal John Lennon.2

Zdroje informací a obrázků:

1přednáška Dr. Bukovského

2https://citaty.net

3GREGER, Michal: How not to die. Discover the foods scientifically proven to preven and reverse disease. Macmillan 2015. ISBM 978-1-4472-8244-0

4Aloe Sunscreen informace o produktu

https://www.celostnimedicina.cz

Obrázek v náhledu. www.pixabay.com

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Oblíbené
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky