Bolest hlavy. V dnešní době je tak častá, že lidem někdy připadá normální. Zjistilo se, že pravidelnou bolestí hlavy trpí v západním světě 65% mužů a 80% žen. Bolest hlavy dokonce zažívají tři ze čtyř dětí do 15 let.1

Patříte mezi ně? A také si myslíte, že bolest hlavy je normální, že se s ní člověk musí naučit žít? Běžná je, ale normální není. Není  tím, co by muselo člověka trápit, a tak je dobré si připomenout, jak se dá bolestem hlavy předcházet. 

Přemýšleli jste už někdy, proč vás hlava bolí? Nemyslím tím, že byste ukázali na někoho prstem a řekli: „To je kvůli tobě!“  Myslím opravdové hledání příčiny. Pokud se ji podaří najít, dalo by se najít i řešení.

Bolesti hlavy jsou různé. Takové, které nejsou příznakem nějaké nemoci nebo postižení, se jmenují primární bolesti hlavy. Mohou to být migrény, tenzní bolesti hlavy způsobené napětím nebo Hortonův syndrom.

Jindy přichází bolest hlavy jako průvodní příznak onemocnění, třeba chřipky, nachlazení, zánětu dutin nebo vážnějších onemocnění a úrazů. To jsou sekundární bolesti hlavy.

Když navštívíte lékaře, jistě vám pomůže příčinu bolestí hlavy zjistit a odstranit.

A co mohu pro vás udělat já? Nastudovala jsem si různé články o primárních bolestech hlavy, shrnu vám je do několika vět a přidám k nim pár námětů, jak to udělat, abychom se cítili lépe. Vyzkoušejte a napište do komentářů pro inspiraci ostatním, co pomáhá právě vám.

Jak na migrénu?

Při migréně má člověk dojem, že se mu hlava rozskočí na dvě části.  Bolesti jsou způsobeny tím, že se cévy v hlavě a krku zúží a pak rozšíří. Migrénu způsobuje stres, deprese, úzkost, kolísání hormonů u žen, nepravidelný spánek, výkyvy počasí, intenzivní hluk nebo světlo, napětí a nadměrná námaha nebo různé látky obsažené v potravinách.

  • Pozorujte, jestli mají vaše migrény spojitost s určitým jídlem a pak se mu raději vyhýbejte. U někoho to mohou být vyzrálé sýry, párky a salámy, u jiného třeba čokoláda, kořeněné pokrmy nebo polévka ze sáčku a určitě alkohol, i červené víno, protože obsahuje látku tiramin a taniny.
  • Naučte se zvládat stres pomocí různých relaxačních technik.
  • Dostatečně a zdravě spěte. Vyhněte se nadměrnému hluku, světlu a nepříjemnému zápachu.
  • Pravidelně jezte. Za bolest hlavy někdy může snížená hladina cukru v krvi.
  • Cvičte, choďte na vycházky, plavte, jezděte na kole.
  • Radujte se z drobností, hledejte důvdy k vděčnosti a nebuďte na sebe tak přísní.

Asi se tím hned a úplně migrén nezbavíte, alejistě vám to pomže lépe stav zvládat.

Máte tenzní bolesti hlavy?

Tenze, to je napětí. Tenzní bolesti hlavy vznikají v důsledku ztuhlosti šíjového svalstva.

  • Předcházejte nadměrné únavě i únavě očí, například při práci na počítači. Nepřepínejte se, pamatujte na odpočinek a relaxaci.
  • Předcházejte stresu, depresi a úzkosti.
  • Cvičte, pravidelně se hýbejte a správně u toho dýchejte.
  • Hlídejte si své držení těla (zvláště při námaze a při práci na počítači).
  • Neprochladněte. Udělejte si ze šály nebo šátku svého věrného společníka.
  • Udržujte si správnou hmotnost.
  • Nepoužívejte alkohol, tabák a kofein.

Vím, ono je to všechno jednoduché napsat, ale složitější dodržet. Osobně mám zkušenost, že když si napíšu, co je pro mě důležité a pak pěkně pomalu ale soustavně zažité zvyky měním, tak je to po čase znát.

Tak, jak hlavně ženy trpívají migrénou, tak muže může trápit nepříjemný Hortonův syndrom (cluster headache).

Jsou  to občasné nebo chronické pravidelně se opakující návaly bolestí poloviny hlavy, často soustředěné třeba kolem oka nebo spánku.

Protože se návaly bolesti opakují na stejných místech, nepodceňte je a nechejte si zjistit, jestli nemají příčinu, kterou je třeba odstranit. A jestli tomu tak není, můžete si pomoci cítit se lépe dodržováním těchto principů:

  • Nepřepínejte se a nezapomínejte na relaxaci, protože ataky bolesti může vyvolat napětí a strnulost zádových a šíjových svalů.
  • Dejte si pozor na prochladnutí i na nadměrnou fyzickou zátěž.
  • Naučte se zvládat stres, deprese a úzkost.
  • Zapomeňte na alkohol a nekuřte.

A ještě něco, co je stejné pro všechny tři skupiny lidí, kteří trpí primárními bolestmi hlavy:

Primární chronické bolesti hlavy je velmi obtížné odstranit. Bolestem ale můžeme předcházet a tlumit je. Přírodní prostředky jako je voda (pití vody i koupele), rozumná pohybová aktivita, odpočinek, čerstvý vzduch, světlo a správná výživa nemají vedlejší účinky a můžete je úspěšně využít ke zlepšení vašeho stavu.

Vyvážená strava s omezením pochutin je hodně důležitá. V každé skupině potravin, které jsou tady uvedeny, si najděte takové potraviny, které dobře snášíte a které jsou pro vás osobně nejvhodnější. Pak je pravidelně zařazujte do svého jídelníčku:

  • Potraviny bohaté na draslík (listová zelenina, banány, papája, čerimoja) zvyšují poměr draslíku a sodíku. Ten je důležitý pro vnitřní stabilitu buněk, i neuronů. (Někteří lidé s migrénami nesnášejí banány nebo sušené fíky. Sami na sobě pozorujte, které potraviny musíte z vašeho jídelníčku vyloučit a nahradit jinými s podobným složením.)
  • Luštěniny (fazole, cizrna…) mají nejenom hodně hořčíku, ale také pomáhají udržovat správnou hladinu cukru v krvi (tenzní bolest hlavy někdy souvisí s hypoglykemií – nízkou hladinou cukru v krvi).
  • Listová zelenina (zelí, špenát, zelené fazolky).
  • Zelenina (rajčata, artyčok, brokolice, mangold, dýně) a brambory
  • Ořechy (ale pozor na arašídy nebo kešu ořechy, které mohou vyvolat migrénu).
  • Borůvky, švestky, hrušky, broskve, jablka.

A místo kávy, černého čaje a „kolových“ i jiných slazených nápojů si dejte raději vodu (může být i s citrónem pro zásaditost, obsah vitamínů a minerály, ale při pravidelném pití dejte pozor na zubní sklovinu – např. používejte brčko). Můžete přidat zeleninové nebo ovocné šťávy a kávu nahraďte třeba meltou. Pozor na nápoje sycené oxidem uhličitým. Ten také může bolest hlavy vyvolat.

Při výběru jídla pamatujte na to, že nasycené tuky (obsažené v mléčných výrobcích, masu, živočišných tucích i třeba kokosovém oleji) se ukládají v cévách a přispívají ke vzniku aterosklerózy. Existují hypotézy o tom, že migrény souvisí i s usazováním tuku ve stěnách tepen. 2

Statistické studie uvádějí, že pouze 2-5% lidí bolesti hlavy nikdy nezažilo.4 Nejspíše mezi ně nepatříte, ale můžete patřit mezi ty, kteří se naučí bolestem hlavy předcházet. Přeji vám, ať se vám to podaří.

A ještě známé upozornění:

Kdyby vaše bolesti hlavy přetrvávaly, určitě navštivte lékaře. Článek si neklade za cíl diagnostikovat, ani pomáhat léčit nebo zmírňovat nemoci.

Pokud nezanedbáte zdravotní péči, tak by vám mohly usnadnit život také tyto produkty:

Potravinový doplněk Forever Artic Sea obsahuje omega-3 mastné kyseliny. Zvyšuje pružnost a průchodnost cév a tím také může zmírňovat bolesti hlavy i migrénu. Zpomaluje nástup únavy, zlepšuje náladu a pomáhá odstraňovat deprese, napětí a úzkosti.4 (Obsahuje rybí oleje, olivový olej, citonový a limetkový olej i výtažek z oleje z kalmarů, nemá nepříjemný rybí zápach a navíc byli jeho výrobci ohleduplní k životnímu prostředí a zodpovědní ke zdrojům.)

Vyzkoušejte také měsíční balení Argi+. Obsahuje L-arginin, aminokyselinu, která se v těle přeměňuje na oxid dusnatý. Ten pomáhá uvolňovat a rozšiřovat cévy, aby mohla lépe proudit krev i do těch nejmenších vlásečnic. Průtok krve zlepší zásobení mozku kyslíkem i výživnými látkami. Také obsahuje účinné extrakty z borůvek, malin, granátových jablek a dalšího ovoce. Vitamín C, který je tady bohatě obsažený z přírodních zdrojů, také pomáhá zmírňovat průběh bolestí hlavy.

Přivoňte k levandulovému oleji, který uvolňuje, navozuje pohodu a stav uklidnění.

Ženám, které bolestmi hlavy trpí nejčastěji, nabízíme Vit♀lize™.

Je to potravinový doplněk, který obsahuje patentovanou směs bylin a ovoce. Je bohatá na minerály i vitamíny potřebné pro tvorbu hormonů a zachování hormonální rovnováhy.

Protože jsem nezávislý distributor společnosti Forever, můžete se na mě obrátit, když si některý z produktů vyberete a budete potřebovat poradit s objednáním nebo s registrací pro možnost získání slevy.

Přeji vám, abyste se cítili lépe a mohli prožívat každý den v pohodě a s radostí.

Zdroje informací:

1GELABERT, R. C.: Bolesti hlavy a jak nad nimi zvítězit. Advent-Orion, Praha 2008. ISBN 978-80-7172-140-6. Str. 11.

2Tamtéž, str. 27

3MUDr. PÁSZTOR, L., MSc.:Prevence kardiovaskulárních onemocnění. Materiál vydaný pro vnitřní potřebu spolupracovníků FLP, 2018.

4GELABERT, R. C.: Bolesti hlavy a jak nad nimi zvítězit. Advent-Orion, Praha 2008. ISBN 978-80-7172-140-6. Str. 7, předmluva Prof. MUDr. Hany Krejčové DrSc.

Zdroje obrázků:

www.pixabay.com a foreverliving.com

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Oblíbené
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky