Česnáček lékařský

Je to právě čtyři roky, co jsem poprvé ochutnala česnáček lékařský. Hned jsem si ho zamilovala. Od té doby je součástí naší kuchyně a tak vám ho ráda představím – třeba si ho oblíbíte i vy.

Česnáček lékařský (Alliaria petiolata) je tradiční léčivá bylinka, která roste téměř všude: ve světlých lesích, na mezích, kolem zahrad. Je vysoká asi 30 centimetrů, má bílé květy a krásně voní po česneku.

Česnáček se používal v lidovém léčitelství jako rostlina, která hojí, desinfikuje a údajně působí i proti rakovině.

Čaj ze sušeného česnáčku čistí močové cesty a čerstvé listy pomáhají při hojení ran. Mohou se také žvýkat při paradentóze nebo zánětech ústní dutiny.

Pro mě osobně je důležité, že obsahuje hodně vitamínu C a beta karoten. Proto jeho mladé lístky přidávám do salátů nebo s nimi přizdobím brambory, rizoto, polévku, prostě cokoli.

Také mi chutná špenát z česnáčku. Je opravdu jemný. Jak jej připravit? To si můžete přečíst dole v komentáři.

Jak přichází květen, rostlina vyrůstá. Čím je větší, tím lépe ji poznáme podle květů a později podle vytvářejících se plodů. Žel už nebude tak dobrá jako mladé rostlinky. Přesto je užitečné najít si česnáček právě teď, podívat se, kde přesně roste a příští jaro jít „na jisto“.

Stejně jako u jiných planých rostlin je hodně důležité neničit přírodu, brát si jenom po troškách s citem a vděčností, rostliny neničit a nechat je vysemenit. Jen tak budete mít jistotu, že ve vašem okolí nevymizí.

Dočetla jsem se, že když česnáček začne žloutnout a nať se už k jídlu nehodí, dají se jeho semena použít jako koření nebo se z nich dá připravit domácí hořčice, to když se roztlučou a utřou s trochou kvalitního octa a solí.

Zatím jsem to ještě nevyzkoušela. Z úcty k téhle rostlince jsem jen jsem pár semínek ochutnala. Ale napadlo mě, že bychom mohli zasít česnáček třeba do rohu zahrady – a pak bych mohla vyzkoušet třeba i tu česnáčkovou hořčici.

Jestli vás povídání zaujalo, dejte mu svůj lajkpřidejte se do skupiny fb stránky Zdravěji, kam můžete přidávat i své tipy na to, jak žít zdravěji a lépe.

A co dělat, pokud nechcete nebo nemůžete česnáček lékařský ochutnat a přesto byste si rádi teď po zimě doplnili beta karoten nebo vitamín C? Můžete si zvolit tyto potravinové doplňky:

Forever Absorbent C: Vitamín C je v něm spojený s citrusovými bioflavonoidy, medem a ovesnými otrubami. V těle se uvolňuje pozvolna a tak zajišťuje efektivní vstřebávání všech 60 mg vitaminu C z každé tablety.

Je skvělý nejenom jako prevence nemocí z nachlazení, ale i pro zdravou pleť, dásně a udržení správné hladiny cholesterolu.

Forever A-Beta-Care je vitamínovým doplňkem nejenom pro dobrý zrak a zdravé kosti, ale je potřebný i pro dělení buněk a dobré fungování dýchacího, močového a střevního ústrojí.

Forever A-Beta-Care je vyváženou kombinací betakarotenu, vitamínu E a selenu.

 

Ráda Vám osobně tyto potravinové doplňky představím a povím Vám o nich více. Napište mi na b.hyvnarova@seznam.cz.

Přeji Vám pevné zdraví.

Bronya

 

Zdroje informací:

Mé starší povídání na http://hanusovice.casd.cz

Zdroje obrázků:

Foto v textu vlastní, fotografie produktů z foreverliving.com, v náhledu fotografie z www.pixabay.com

Napište si o e-book zdarma:

Volné radikály, antioxidanty a já

Neradi používáte cizí pojmy a slova, kterým nerozumíte? Já rozhodně! A tak jsem se vydala pátrat po obsahu slov "volné radikály" a "antioxidanty". 

Jak se to odrazilo v mém životě? Přečtěte si v mém prvním e-booku, který jsem si sama pro sebe napsala. Budu šťastná, když přinese užitek i vám.

Bronya

Jak naložím s Vaší e-mailovou adresou?

Poskytnutím e-mailové adresy souhlasíte s občasným zasíláním novinek. O svou e-mailovou adresu nemusíte mít obavy, je u mě v bezpečí. Jsem sama správcem své e-mailové databáze a nikomu dalšímu Vaše osobní údaje neposkytuji.

Pokud si nepřejete ode mne dostávat žádnou poštu, můžete mi kdykoli napsat a Vaši adresu z databáze vymažu.

Děkuji Vám za Vaši důvěru.

Komentáře
  1. b.hyvnarova@seznam.cz napsal:

    Posílám slíbený recept na špenát z česnáčku: Omytou mladou nať nebo mladé listy vložíme do hluboké pánve na cibulku, kterou jsme lehce osmažili na troše oleje. Přidáme trošku vody, lehce podusíme, osolíme a rozmixujeme. Pokud byste chtěli, můžete ještě přidat česnek, bílý pepř, zásmažku, vajíčko nebo smetanu – jak jste zvyklí špenát připravovat a jak vám chutná.
    Vyzkoušejte a budu moc ráda, když napíšete svoje zkušenosti.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • E-booky zdarma

    Těší mě, že navštěvujete můj blog.
    Jako poděkování jsem pro Vás připravila dva elektronické sešitky –  e-booky, o které si můžete napsat tady:
    https://zdraveji-bronya-gill.cz/zdarma/

  • Oblíbené
  • Přečtěte si také:
  • Archivy
  • Rubriky